5 dingen om aan te denken

Scheiden als ondernemer

Scheiden als ondernemer: 5 dingen om aan te denken.

Een scheiding als ondernemer werkt net even anders dan wanneer je gewoon in loondienst bent. Een eigen onderneming komt met veel juridische en financiële overwegingen. Wij hebben de vijf belangrijkste voor je op een rijtje gezet.

  1. Huwelijkse voorwaarden en ondernemingsstructuur

Het is belangrijk om te begrijpen of je huwelijkse voorwaarden hebt en hoe deze zijn opgesteld. Dit kan namelijk in sommige gevallen invloed hebben op de verdeling van de zakelijke belangen bij de scheiding. Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de structuur van jouw onderneming. Welke rechtsvorm heeft het: eenmanszaak, VOF of een BV? De structuur van jouw bedrijf kan invloed hebben op hoe het vermogen wordt verdeeld. Bij een BV moet bijvoorbeeld de waarde van de aandelen worden bepaald, hiervoor moet het bedrijf ook worden gewaardeerd. Wanneer er huwelijkse voorwaarden zijn opgesteld waarbij de onderneming niet verdeeld wordt, dan kan het zijn dat de winsten of waardevermeerdering die tijdens het huwelijk zijn ontstaan wel moeten worden verdeeld. De basis ligt dus vooral in hoe je als ondernemer getrouwd bent en welke afspraken er toen op papier zijn vastgelegd.

  1. Waardering van de onderneming

Zoals hiervoor gezegd, kan het zijn dat de onderneming gewaardeerd moet worden om tot een juiste verdeling te komen. Ondernemingen kunnen op verschillende manieren verdeeld worden, een bekende uitspraak is dan ook: cash is a fact, profit is an opinion. Het is dan ook belangrijk om vooraf te bepalen hoe de onderneming gewaardeerd gaat worden en vooral: wie dat gaat doen. Een deskundige zal dan een onafhankelijke waardering moeten geven.

  1. Vermogenscheiding en ondernemingsbelangen

Bij een scheiding moet het hele vermogen worden verdeeld, zowel de activa als passiva. Dit omvat ook de belangen in de onderneming. Het is van belang om te bepalen welk deel van de onderneming tot het gemeenschappelijke vermogen hoort en hoe dit verdeeld moet worden. Dit kan bijvoorbeeld zijn het overkopen van aandelen door één van de echtgenoten, het uitkopen van de echtgenoot of het volledig verkopen van de onderneming.

  1. Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken

Bij een scheiding verandert er veel. Zo ook op fiscaalniveau. Dit is bij een loondienstverband al van toepassing, maar voor ondernemers is dit nog allemaal net een stukje ingewikkelder. Het is belangrijk om te weten wat er verandert, helemaal omdat ondernemers zelf verantwoordelijk zijn voor het afdragen van belastingen. Daarnaast kunnen er fiscale voordelen ontstaan door premies en eventuele toeslagen.

  1. Schakel hulp in

Zoals je uit de bovenstaande informatie op kan maken is een scheiding als ondernemer alles behalve in een standaard stramien te gooien. Daarom is het belangrijk dat je als ondernemer de juiste hulp inschakelt. Dit begint vaak met een gespecialiseerd echtscheidingsadvocaat, hiervan zijn er ook weer advocaten die zich specifiek specialiseren in ondernemersechtscheidingen. Deze advocaten weten precies welke expert jou het beste kan helpen en waar jij op moet letten.

Daarnaast is het advies altijd: ga in overleg en blijf communiceren. Dit voorkomt onnodige vertragingen in het proces en zorgt ervoor dat jullie beiden zo snel mogelijk weer verder kunnen.